A kanadai független filmes, Marina Bruno, összeállított egy listát tipikus kezdő filmes hibákból, amikbe az elején ő maga is belefutott. Ezeket a tapasztalatait tárta a világ elé egy könnyed, de annál tanulságosabb videóban.

1. A felkészülés hiánya

Egy rövidfilm készítése is milliónyi pici elemből épül fel. Fel van-e töltve a kamera akksija, van-e
elég memóriakártya, megvan-e minden kellék, elzavarnak-e a helyszínről? Stb. Triviális dolgokról van
szó, de ha felvétel közben elpukkan a főfény, és nincs egy másik lámpa vagy izzó kéznél, akkor az a
forgatási nap pocsékba ment. Ezért érdemes alaposan felkészülni, legyen mindenre B terv.
Persze ez a felkészülés nem csak arról szól, hogy megvan-e minden. Érdemes a forgatás előtt befotózni
a helyszínt, felmérni milyen kameramozgató eszközökre lesz szükség, aztán kipróbálni, hogy működik-e
egyáltalán a koncepció; lepróbálni a szereplőkkel a jeleneteket, ne a kamera előtt találkozzanak
először a szövegükkel. Ha bármi kétség felmerül menet közben, utána kell járni, hogy okozhat-e
problémát.

Nyilván minél kisebb a stáb, annál könnyebben elnyelik az embert a teendők. Tanácsos egy megbízható
gyártásvezetővel megosztani a terheket. Ha rendezőként te intézed a stáb ebédjét, és te kezded el
lepucolni a jelenet hátterében lévő koszos ablakot, akkor épp a lényegre nem marad energiád.

2. Rossz hang

Lehet bármennyire csodálatos a filmed képi világa, ha a hang rossz, mert akkor mehet az egész a
kukába. A hang nem csupán egy járulékos anomália, hanem egy önálló kifejező eszköz, amit kezdő
filmesek hajlamosak hanyagolni mind technikailag, mind stilisztikailag.

3. Szegényes zörejezés

Fontos, hogy a hang technikailag kifogástalan legyen. Ha ez megvan, akkor a következő lépés az, hogy
mit is kezdünk ezzel a hanggal. Marina arra mutat rá, hogy bizonyos zörejek hozzáadásával filmünk
sokkal érzékletesebb, részletgazdagabb lehet. Valóban, ha nincs a jelenet rendesen zörejezve, akkor az
steril, hangulatszegény filmet eredményezhet. A jó atmoszféra nagy részben a hangoknak köszönhető. Egy
jó hangfüggöny kiegészíti a képet, egy egész új dimenziót nyithat.

4. Kidolgozatlan forgatókönyv

Egy jó film a forgatókönyvnél kezdődik. Ha nincs egy jó forgatókönyved, akkor hiába a
csúcstechnológia, a milliós költségvetés, a szupersztárok. A történet a legfontosabb, minden más csak
eszköz arra, hogy minél jobban elmesélhesd azt. De ha nincs mondanivalód, akkor elkezdeni sincs
értelme.

Ha dramaturgiailag megáll a történet, a szereplők összetettek és kidolgozottak, aztán jöhetnek a
csúcseszközök, és még akkor is fel kell tenni a kérdést, hogy hozzáad-e bármit is a filmhez egy drón
mondjuk.

5. Rossz casting

Egy filmet alapvetően két dolog határoz meg: a téma és a casting. Miután találtál egy jó témát, és
írtál belőle egy lehengerlő történetet, a kérdés az, hogy a szereplők hitelesek tudnak-e lenni a
filmedben. Nagyon sok fiatal filmes alkotása (de még néhány profi, nagyjátékfilm is) itt vérzik el. Ha
ráadsz a 12 éves unokaöcsédre egy rendőr egyenruhát, attól még nem lesz hihető rendőr.

6. Túlbeszélt dialógok

Marina annyival elintézi ezt a pontot, hogy senki sem szereti a sok beszédet. A film alapvetően
vizuális művészet, képpel mesél történetet. Ha elbeszélteted egyik szereplőddel a sztorit, ahelyett,
hogy megmutatnád, akkor inkább lesz rádiójáték az alkotásod, mint film.

Persze vannak filmek, melyek erősen a dialógokra építenek (ilyenek mondjuk Tarantino munkái), ám ezek
a filmek stilisztikai eszközként használják a dialógusokat, hatást keltenek vele (Tarantino pl.
feszültséget), nem pedig informálnak.

Az egyik legtipikusabb gyermekbetegség, amikor egy filmet elbeszélnek, nem pedig megmutatnak.

7. Indokolatlanul hosszú főcím

Itt leginkább az arányokról van szó. Egy 10-15 perces rövidfilmnek fölösleges 2-3, esetleg 4 perces
főcímet adni, pusztán azért mert jól néz ki. Egy rövidfilmnél egyébként is érdemes a tárgyra térni,
amilyen gyorsan csak lehet.

8. Klisék

Egyszerű: el kell kerülni őket. Vagy kiforgatni saját magukból: elvárást ébreszteni, és elvinni egy
teljesen másik irányba. A lényeg, hogy találd meg a saját stílusod, a saját hangod. Más hangján nem
tudsz hitelesen szólni.

9. Kompromisszumok

Elkerülhetetlenek. De kompromisszumokat hozni nem feltétlenül rossz dolog, amíg nem mennek teljesen a
víziód rovására. Tudni kell használni őket, ha úgy tetszik, kihasználni. Gyakran épp azért lehetnek
jótékony hatással a filmedre, mert új perspektívákat nyithatnak, olyan dolgokra mutatnak rá, amikre
nem is gondoltál. Persze légy eltökélt, de nyitott is más lehetőségekre.

10. Túl sok duma

A film művészet, művelni kell. Ha nem mész ki forgatni, csak beszélsz róla, akkor nem fogsz tanulni
belőle, nem szerzel tapasztalatot, nem fejlődsz. Ilyen egyszerű.